Τρίτη 11 Ιουλίου 2017

Domino, τελική αποτίμηση του προγράμματος


Σάπες 4 Ιουλίου 2017
Αγαπητοί φίλοι,

Το Γενικό Διαπολιτισμικό Λύκειο στις Σάπες την τελευταία επταετία έχει αποκτήσει μια μεγάλη εμπειρία στην οργάνωση προγραμμάτων Erasmus καθώς στα χρόνια αυτά έχει οργανώσει δυο προγράμματα στρατηγικών συμπράξεων μεταξύ σχολείων για μαθητές αλλά και δυο προγράμματα ατομικής κινητικότητας για καθηγητές. Η δραστηριότητά μας αυτή είχε σαν αποτέλεσμα ικανός αριθμός εκπαιδευτικών να αποκομίσουμε πολύτιμη πείρα στην οργάνωση και πραγματοποίηση τέτοιων προγραμμάτων.

Φέτος ολοκληρώνονται τα δυο προγράμματα Erasmus+ που έτρεξαν τη διετία 2015-2017. Για το πρόγραμμα Ατομικής κινητικότητας ακούσατε ήδη ενώ εγώ με τη σειρά μου θα αναφερθώ συνοπτικά στο πρόγραμμα στρατηγικής σύμπραξης μεταξύ σχολείων. 


Το πρόγραμμά μας ονομάζεται: «Καταργώντας τα σύνορα;! Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και η επίδρασή του σε ευρωπαϊκά συμφραζόμενα-χτες-σήμερα-αύριο». συνοπτικά DOMINO, ονομασία η οποία προέρχεται από τα αρχικά του προγράμματος στη γερμανική γλώσσα. Στο πρόγραμμα μετέχουμε σχολεία από τρεις χώρες. Πρόκειται για το Γυμνάσιο του Bad Essen της Γερμανίας, το Κολλέγιο του Harderjik της Ολλανδίας και το Λύκειο Σαπών από Ελλάδα.

Το βασικό θέμα το οποίο διαπραγματεύεται το πρόγραμμα αφορά στην ευρωπαϊκή ταυτότητα των νέων πολιτών. Είναι δομημένο πάνω σε τρεις άξονες που αφορούν α) την Ευρώπη πριν 20 χρόνια β) την Ευρώπη σήμερα γ) την Ευρώπη του αύριο. Οι μαθητές εξερευνούν και αποτυπώνουν τους τρεις άξονες μέσα από την αναζήτηση και διαπραγμάτευση έντεκα υποθεμάτων που είναι τα εξής: τέχνη, μουσική, λογοτεχνία, μόδα, τρόπος ζωής, φυσικό περιβάλλον, αθλητισμός, κοινωνικά προβλήματα, πολιτική, οικονομία. Στα ενδιάμεσα χρονικά διαστήματα εργάζονται στη χώρα τους, ενώ κατά τις δια ζώσης συναντήσεις στις τρεις χώρες συνθέτουν μια κοινή παρουσίαση. Το υλικό που παράγουν κάθε φορά το αναρτούν σε blog που διατηρούν με αναρτήσεις. Περισσότερες πληροφορίες: http://dominosapes.blogspot.gr/.

Όσα είναι τα υποθέματα, δηλαδή 11 τόσοι είναι και οι μαθητές που μετέχουν από κάθε χώρα. Κάθε μαθητής αναλαμβάνει ένα υπόθεμα το οποίο εξετάζει τόσο στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον και συνεργάζεται με έναν μαθητή από τις υπόλοιπες χώρες για να παράξουν κοινό υλικό. Έτσι ο μαθητής από την Ελλάδα που εξετάζει το υπόθεμα για την οικονομία για παράδειγμα συνεργάζεται επίσης με έναν μαθητή από τη Γερμανία και έναν από την Ολλανδία προκειμένου να ανταλλάξουν εμπειρίες να συγκρίνουν, να δουν το παρόν και να συζητήσουν για το μέλλον. 

Το πρόγραμμά μας οδεύει ήδη στην ολοκλήρωσή του καθώς στις 31-8-2017 λήγει επίσημα.

Αν θα θέλαμε κλείνοντας να κάνουμε ένα απολογισμό θα λέγαμε πως οι βασικοί του σταθμοί ήταν οι εξής:
Βρεθήκαμε Στη για πρώτη φορά όλοι οι εταίροι το Σεπτέμβριο του 2015 στη Γερμανία. Στη συνάντηση αυτή από πλευράς του σχολείου μας μετείχαμε τόσο ο ομιλών ως συντονιστής όσο και η διευθύντρια μας Κατερίνα Σαμαρά, στην οποία θα πρέπει να αναφέρω στο σημείο αυτό, ανήκει η έμπνευση και ο σχεδιασμός του προγράμματος. Στη Γερμανία έγιναν όλες οι συνεννοήσεις και διευθετήθηκαν πρακτικά ζητήματα του προγράμματος. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε και τη συμμετοχή μαθητών από το σχολείο μας, κάτι που δεν κατέστη δυνατόν καθαρά για γραφειοκρατικούς λόγους. Οι υπόλοιποι εταίροι ωστόσο είχαν μαθητές εκεί. 

Οι μαθητές ωστόσο από τα υπόλοιπα κράτη δούλεψαν το υποθέμα του προγράμματος μας «η Ευρώπη 25 χρόνια πριν». Κατά τη διάρκεια επίσης της εκεί επίσκεψης είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε μεταξύ μας αλλά και να ξεναγηθούμε στην Κολωνία και το Μύνστερ.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ασχοληθήκαμε με το σχηματισμό της ομάδας μαθητών που θα συμμετείχαν. Επειδή η γνώση αγγλικών ήταν βασική για τη συμμετοχή προβήκαμε σε ανοιχτό διαγωνισμό όσων μαθητών επιθυμούσαν να μετέχουν. Έτσι προέκυψε μια ομάδα 14 μαθητών από το σχολείο μας. Θεωρήσαμε αυτό ως τον καλύτερο και πιο αντικειμενικό τρόπο επιλογής μαθητών.

Η επόμενη συνάντηση όλων έγινε τον Απρίλιο του 2016 συναντηθήκαμε στο Harderjik της Ολλανδίας. Από πλευράς του σχολείου μας μετείχαν ένδεκα μαθητές μας οι: Αδαμίδου Μαρία, Λουκούμη Ιωάννα, Μαλλίδης Θανάσης, Φαρασοπούλου Βάσω, Χαριτοπούλου Ειρήνη, Τσιτσεράκη Ανθή, Πορτοκάλογλου Νίκη, Μπαξεβάνη Βασιλική, Ισμαήλ Βιντιλή Ετζέμ, Κοτσάκη Αλεξάνδρα, Μεχμέτ Νιχάν ενώ συνοδοί ήταν ο συνάδελφος Μηλιώνης Ματθαίος και εγώ.

Κατά την επίσκεψη εκεί τα παιδιά φιλοξενήθηκαν στα σπίτια των καινούργιων τους φίλων και συνεργατών στο πρόγραμμα. Δούλεψαν όλοι μαζί το θέμα «η Ευρώπη σήμερα» Εστιάζοντας στα συγκεκριμένα θέματα που ανέφερα στην αρχή. Επίσης τους δόθηκε η ευκαιρία να παίξουν μαζί και να γνωρίζουν κάποια από τα αξιοθέατα της Ολλανδίας, όπως το Άμστερνταμ και τη Ντέλφ.

Το Σεπτέμβριο του 2016 ήταν η σειρά μας να φιλοξενήσουμε στις Σάπες τους φίλους μας. Συνολικά ήρθαν 21 παιδιά από Γερμανία και Ολλανδία και φιλοξενήθηκαν σε 14 οικογένειες στις Σάπες και στα γύρω χωριά. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία καθώς το Λύκειο Σαπών δεν είχε ξαναφιλοξενήσει παιδιά σε ανάλογο πρόγραμμα. Το θέμα μας ήταν «φαντάζομαι την Ευρώπη του Αύριο». Οι μαθητές μας δούλεψαν μαζί και παρουσίασαν ομολογουμένως πολύ όμορφα έργα. Ενώ από πλευράς μας φροντίσαμε να τους ξεναγήσουμε τόσο στην πόλη των Σαπών, στην Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Σουφλή, Ξάνθη, Τοξότες, Καβάλα και αρχαίους Φιλίππους.

Οι ανταλλαγές έκλεισαν τον Δεκέμβριο του 2016 στο Bad Essen της Γερμανίας. Ήταν μια επίσκεψη που μας χρωστούσαν οι Γερμανοί καθώς δεν καταφέραμε να πάμε στην πρώτη συνάντηση. Από πλευράς του σχολείου μας μετείχαν εννέα μαθητές μας οι: Αδαμίδου Αναστασία, Κωφίδου Μιχαέλα, Χαριτοπούλου Ειρήνη, Τσιτσεράκη Ανθή, Τσιμουρδάγκα Χριστίνα, Πορτοκάλογλου Νίκη, Μπαξεβάνη Βασιλική, Ισμαήλ Βιντιλή Ετζέμ, Μεχμέτ Νιχάν ενώ συνοδοί ήταν η διευθύντρια Κατερίνα Σαμαρά και οι συνάδελφοι: Κοπασάκης Αντώνης και Μάγειρας Γιάννης. Επίτηδες επελέγη από τους γερμανούς συναδέλφους ο μήνας Δεκέμβριος ώστε να δοθεί στους μαθητές μας η ευκαιρία να γνωρίσουν την ιδιαίτερη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα που επικρατεί στη χώρα αυτή. Κατά τη διάρκεια της εκεί παραμονής τους επίσης επισκέφθηκαν διάφορα αξιοθέατα και την πόλη του Αμβούργου.

Κλείνοντας σήμερα το όλο έργο θα μπορούσαμε να κάνουμε κάποιες πρώτες διαπιστώσεις:

Α) Το έργο σαν αρχικό στόχο είχε να κατανοήσουν οι μαθητές τις αλλαγές που συνέβησαν στην Ευρώπη μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού στις πρώην σοβιετικές χώρες κάτι που σε μεγάλο βαθμό επετεύχθη.
Β) Μέσα από την επεξεργασία των υποθεμάτων διαπίστωσαν πως η Ευρώπη σαν ένα σύνολο κρατών αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα αλλά και προκλήσεις. Οικονομία, Μεταναστευτικό κλπ. Επίσης επηρεάζουν και επηρεάζονται μόδα, μουσική τέχνη.
Γ) Τα ταξίδια συνέβαλαν: 
  • στη γνωριμία με τον πολιτισμό και την κουλτούρα μιας ξένης χώρας. 
  • Στη συναναστροφή με ντόπιους.
  • Στην πρακτική εξάσκηση στην Αγγλική.
  • Στη δημιουργία νέων γνωριμιών με μαθητές όχι μόνο της χώρας υποδοχής, αλλά και άλλων χωρών.
  • Στη γνωριμία με το εκπαιδευτικό σύστημα άλλης χώρας.
  • Αλλά και στην ανάπτυξη της προσωπικότητας - εμπειρία του να ζεις μόνος.

Στο σημείο αυτό κλείνοντας θα ήθελα από τη θέση αυτή να ευχαριστήσω όλους όσους βοήθησαν στην πραγματοποίηση αυτού του προγράμματος. Τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς της παιδαγωγικής ομάδας: Σαμαρά Κατερίνα, Κουματζίδη Δημήτρη, Μάγειρα Γιάννης, Μηλιώνη Ματθαίο, Παπανδρώνου Γιώργο, Τσιάκο Μανώλη και Κοπασάκη Αντώνη καθώς και όλο το Σύλλογο Διδασκόντων για τη βοήθεια και υποστήριξη. Τους γονείς των μαθητών που συμμετείχαν για τη συνεργασία αλλά και την πολύ καλή φιλοξενία που παρείχαν, Το Δήμαρχο Σαπών καθώς και τους υπεύθυνους αντιδημάρχους καθώς και τους μαθητές μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.